Lämmönjakelun häiriöt

Kodin turvaopasOnnettomuudet

Energiayhtiöt tiedottavat aina etukäteen huolto- ja kunnossapitotöiden takia tapahtuvista suunnitelluista lämmön jakelunkeskeytyksistä. Keskeytykset ovat yleensä lyhytaikaisia ja johtuvat verkoston huoltotöistä tai uusien asiakkaiden liittämisestä. Tänä aikana lämmitys ja lämmin käyttövesi eivät ole käytössä.

Suunnittelemattomat keskeytykset johtuvat vikatilanteista, joista energiayhtiöt tiedottavat eri käytännöin, esimerkiksi internet-sivuillaan ja vikapalvelunumeroissa.

Jos asuinkiinteistöösi ei ole ilmoitettu kaukolämmön jakelukeskeytystä, toimi näin:

  • Yritykset tai taloyhtiössä asuva: Ilmoita viasta taloyhtiösi huolto-/isännöintiyhtiöön.
    • Yhtiön huoltomies/isännöitsijä ottaa tarvittaessa yhteyttä energiayhtiön vikapäivystykseen.
  • Pientalossa (omakoti-/paritalo) asuva: Selvitä mahdollista vikaa vianetsintäkaavion avulla.

Toiminta lämmön jakelukeskeytyksen sattuessa

Kesäkaudella:

  • Pyri rajoittamaan lämpimän käyttöveden käyttöä. Kylmää vettä voi käyttää.

Talvikaudella:

  • Rajoita lämpimän käyttöveden käyttö vain kaikkein välttämättömimpään.
  • Pysäytä kiinteistön ilmastointi, jos se on mahdollista.
  • Älä tuuleta huoneistoa katkon aikana.
  • Ota käyttövalmiuteen takka tai muu lisälämmitin esim. auton sisätilanlämmitin.
  • Käytä huoneiston valaistusta lämmittämiseen.
  • Varmista jäätymisarat laitteet kuten kylmävesimittari lisäeristeellä.
  • Varmista katkoksen päätyttyä, että kaikki laitteet palautetaan normaalitilaan.

Lähde: Lappeenrannan Energia

Jaa opas